Maria Montessori
Stwarzamy warunki do samodzielnego nabywania wiedzy
i rozwijania umiejętności.
etap przedszkolny, dzieci w wieku 3-6 lat
nauczanie początkowe, dzieci w wieku 7-9 lat
dzieci w wieku 10-12 lat
młodzież w wieku 13-15 lat
Przedszkole jest jednym z tych miejsc, które ma znaczący wpływ
na przyszłość dziecka, nie tylko tę najbliższą (jak nauka w szkole),
ale również jego funkcjonowanie w dorosłym życiu. Więcej informacji
na temat przedszkola jest dostępnych tutaj
Kiedy dzieci rozpoczynają naukę szkolną w wieku 6-7 lat, rozpoczyna się faza świadomego poznawania świata. To prawdziwy wybuch fascynacji wiedzą. Dzieci mają ogromne chęci zdobywania różnorakich doświadczeń
i nabywania nowych umiejętności.
Na tym etapie stwarzamy takie warunki, by ten czas fascynacji światem
i wysokiej motywacji do zdobywania wiedzy trwał u naszych uczniów
jak najdłużej.
Nauczyciel-wychowawca na II poziomie edukacyjnym pełni rolę organizatora przestrzeni do nauki oraz uważnego obserwatora. Podsuwa dziecku takie zadania, na które jest ono gotowe i których wykonanie przyniesie satysfakcję.
Pozwala dziecku na popełnianie błędów oraz samodzielne szukanie rozwiązań, dzięki czemu nabiera ono zaufania do swoich możliwości.
Wychowawca nie boi się stawiać uczniowi wyzwań, jeśli tylko deklaruje on chęć zmierzenia się z nimi. Zachęca podopiecznego do podejmowania pracy nad sobą, mierzenia się ze swoimi słabościami.
Z szacunkiem i delikatnością podchodzi do trudności lub ewentualnych ograniczeń, z jakimi uczeń może się zmagać. Bada, na ile dziecko jest już gotowe, aby postawić kolejny krok.
Uczniowie na tym poziomie edukacyjnym realizują podstawę programową bez podręczników. Do nauki służą im liczne pomoce montessoriańskie, które pozwalają na samodzielną, we własnym tempie, pracę, a także dokonywanie autokorekty.
Oprócz wychowawcy zajęcia na II poziomie edukacyjnym realizują nauczyciele takich przedmiotów jak: plastyka, muzyka, wychowanie fizyczne, język angielski i religia.
Zapewniamy wysoki poziom zajęć artystycznych i sportowych. Szczególną wagę przywiązujemy do nauki języka angielskiego,
z którym dzieci mają kontakt każdego dnia pobytu w szkole.
Szkoła to tętniące życiem miejsce. To właśnie tu, w jednej grupie, spotykają się dzieci w różnym wieku, o zróżnicowanych cechach temperamentu, z odmiennymi potrzebami i problemami.
Życie grupy to nieustający proces nawiązywania, budowania, niszczenia i naprawiania relacji. To istny poligon doświadczalny,
na którym rozpoczynające świadome życie społeczne dzieci uczą się siebie samych w odniesieniu do innych, stawiają własne granice
i rozpoznają cudze, odkrywają wagę i znaczenie okazywania szacunku każdemu człowiekowi.
Na dynamikę grupy, jej rozwój, integrację i konstruktywne rozwiązywania problemów, w istotny sposób wpływa przestrzeń. Każdego dnia wychowawca stwarza więc dogodne warunki do tego, by członkowie grupy współpracowali ze sobą, udzielali koleżeńskiej pomocy, mimo możliwych sporów i nieporozumień okazywali innym szacunek i zrozumienie.
Czynniki i warunki sprzyjające rozwojowi uczniów II poziomu:
Życie grupy ma swoją dynamikę sezonową.
Wyróżnia się okres, kiedy do grupy dołączają pierwszoklasiści. Zadanie wprowadzenia ich w rytm pracy szkoły i pokazanie, na czym polega bycie uczniem montessoriańskim najczęściej podejmują ci, którzy lubią roztaczać opiekę nad „maluchami”.
Wyróżnia się także czas przejścia na wyższy poziom, a zatem pożegnania edukacji wczesnoszkolnej i dołączenie do starszych koleżanek i kolegów z III poziomu edukacyjnego. Zanim to nastąpi odbywa się systematyczna integracja z tymi, którzy już opuścili grupę rok, dwa czy trzy lata wcześniej. Organizowane są wspólne przedsięwzięcia oraz spotkania na poszczególnych lekcjach (dla gotowych), tak aby po wakacjach, bez obaw, dołączyć do uczniów III poziomu.
Uczeń kończący edukację wczesnoszkolną jest samodzielny, potrafi zadbać o swoje potrzeby, bez lęku prosi o pomoc, jest gotowy na nowe wyzwania i bardziej wymagającą formę nauki.
Nauczyciel — wychowawca na II poziomie edukacyjnym pełni rolę organizatora przestrzeni do nauki oraz uważnego obserwatora, podsuwając dziecku zadania, na które jest ono gotowe, i których wykonanie przyniesie mu satysfakcję.
Pozwala na popełnianie błędów, szukanie rozwiązań — dzięki czemu dziecko uczy się ufać swoim możliwościom, oraz może nieskrępowanie nabywać nowe umiejętności.
Wychowawca nie boi się stawiać wyzwań przed uczniem, jeśli ten deklaruje chęć zmierzenia się z nimi. Zachęca do podejmowania trudu mierzenia się ze swoimi słabościami, z drugiej strony szanuje możliwości i ewentualne ograniczenia. Bada czy już czas, by dziecko mogło postawić kolejny krok.
Uczniowie na tym poziomie realizują podstawę programową nie korzystając z podręczników – lecz licznych pomocy montessoriańskich, które pozwalają im na samodzielną pracę, autokorektę, własne tempo.
Rozwojowi uczniów poziomu II sprzyjają :
Oprócz wychowawcy zajęcia na poziomie II realizują – nauczyciel plastyki, muzyki, w-fu, angielskiego i religii.
Zależy nam zarówno na wysokim poziomie zajęć artystycznych jak i sportowych. Szczególną wagę przywiązujemy do nauki j.angielskiego, z którym dzieci spotykają się każdego dnia w ciągu tygodnia.
Szkoła to tętniące życiem i relacjami miejsce, to tu spotykają się w jednej grupie dzieci w różnym wieku, z różnymi temperamentami, potrzebami, możliwościami i problemami.
Życie grupy to nieustający proces budowania, burzenia i naprawiania relacji, to poligon doświadczalny, na którym rozpoczynające świadome życie społeczne dzieci uczą się siebie w kontekście bycia z innymi, uczą się stawiania własnych granic, szanowania cudzych.
Dlatego tak ważna jest dla nas przestrzeń na rozwój grupy, jej integrację, konstruktywne rozwiązywanie problemów.
Codziennie wychowawca stwarza warunki do tego by grupa mogła wzrastać, współpracować, szanować się wzajemnie.
Unikamy rywalizacji, wzmacniamy koleżeńską pomoc.
Życie grupy ma także swoją dynamikę sezonową. Jest czas, kiedy do grupy dołączają pierwszoklasiści, których należy wprowadzić w szkolne życie. To zadanie dla tych, którzy lubią roztaczać opiekę nad “maluchami” pokazując na czym polega bycie uczniem w
Montessori.
Jest też czas przejścia na wyższy poziom, pożegnania edukacji wczesnoszkolnej i dołączenie do starszych kolegów z III poziomu edukacyjnego.
Zanim to się stanie następuje systematyczna integracja z tymi co opuścili grupę rok, dwa czy trzy lata wcześniej, by stawiać czoła coraz to nowym wyzwaniom edukacyjnym.
Organizowane są wspólne przedsięwzięcia, wizyty na poszczególnych lekcjach ( dla gotowych) – by po wakacjach bez obaw dołączyć do grupy, stając się uczniem Poziomu III.
Uczeń kończący edukację wczesnoszkolną jest samodzielny, potrafi dbać o swoje potrzeby, bez lęku prosi o pomoc, jest gotowy na nowe wyzwania i bardziej wymagającą formę nauki.
które budujemy poprzez życzliwość we wzajemnych relacjach nauczyciel - uczeń, dziecko - dziecko, uważność na potrzeby i emocje, brak ocen - w to miejsce informacja zwrotna, swobodne przemieszczanie się, szanowanie potrzeby wolności ( w określonych granicach) i własnych granic
dostosowane do potrzeb rozwojowych dzieci w wieku 6-9 lat - gdzie dominuje konkret, potrzeba “ujrzenia” reguły, zasady - dotknięcia. W tym wieku trudno operować dzieciom na abstrakcji, wyobrażonych symbolach - stąd potrzeba pracy z pomocami, które w prosty sposób pokażą czym są działania matematyczne czy reguły gramatyczne.
wszystkie aktywności mają swój czas, wszystkie pomoce mają swoje miejsce
każda pomoc dydaktyczna ma swoje miejsce, na które powinna wrócić w kompletnym stanie po zakończeniu pracy, dbanie aby miejsce pracy było czyste, nie zakłócało pracy innej osobie
w ciągu dnia na podstawie postawionych przez wychowawcę celów do realizacji
czas na pracę własną, pracę w grupie, lekcje podające, rytuały na rozpoczęcie i zakończenie dnia
zarówno pracy indywidualnej jak i grupowej. Łatwy dostęp do pomocy dydaktycznych - konkretnych montessoriańskich, dedykowanych do nauki konkretnych umiejętności, jak i książek, po które uczniowe chętnie sięgają. Dzieci mogą pracować przy stoliku, na dywanie, pod kocykiem, swobodnie przemieszczać się po sali, zmieniać miejsce i pozycję. Zasadą jest nieprzeszkadzanie innym, pracującym w ciszy.
W tej grupie dziecko spotyka się z wszystkimi zasadami, które poznało podczas wcześniejszych lat nauki. Obowiązujące reguły pracy
i zachowania mają go nie tylko przybliżać do samodzielności
w zdobywaniu wiedzy i nabywaniu umiejętności, ale również kształtować w nim postawę brania odpowiedzialności za własne uczenie się.
Wychowawca czuwa nad tym, aby ten proces przebiegał bez większych zakłóceń. Towarzyszy dzieciom przez cały dzień pracy. Pilnuje porządku, stopnia realizacji zadań, obserwuje trudności, pomaga rozwiązać problemy, współpracuje z nauczycielami przedmiotowymi.
Ważnym elementem pracy wychowawcy jest czuwanie nad przebiegiem procesu grupowego, zwracanie uwagi na sytuacje trudne, dawanie uczniom przestrzeni do rozwiązywania problemów w sposób konstruktywny.
Im starsze dziecko, tym większa wyobraźnia pozwalająca zrozumieć znaczenia symboliczne, abstrakcyjne pojęcia.
Gotowe do zmiany uczeń odchodzi zatem od pracy na konkrecie (pomocy montessoriańskiej) na rzecz abstrakcyjnych działań poznawczych.
Na tym poziomie również jest przestrzeń do realizowania podstawy programowej poprzez różnorodne formy edukacyjne, w których dziecko bierze czynny i kreatywny udział.
Jedną z nich jest projekt, który pozwala na zaangażowanie, w przeciwieństwie do przyjmowania wiedzy w biernej postawie – zmusza do aktywnego poszukiwania informacji potrzebnych do realizacji zadania.
Zaczynamy od projektów w obrębie jednego przedmiotu, by następnie systematycznie, acz powoli wchodzić w projekty międzydyscyplinarne.
Nad realizacją projektów dzieci pracują na lekcji przedmiotowej pod dyskretnym okiem nauczyciela specjalisty, jak i na pracy własnej, pod okiem wychowawcy – mając do dyspozycji komputer, bogaty zbiór książek i pomocy dydaktycznych.
Najczęściej projekty realizowane są w grupie, lecz mogą być także indywidualne.
W ten sposób dziecko uczy się sięgać po wiedzę do wielu źródeł, bierze odpowiedzialność za proces tworzenia projektu, uczy się planowania czasu i pracy w grupie.
Uczniowie samodzielnie przygotowują także prezentacje z wybranego zakresu, które przez ciekawy dobór środków przekazu mają zaangażować do aktywnego uczestnictwa odbiorców. W ten sposób nabywają wiedzę z danego tematu oraz ćwiczą umiejętność wystąpień publicznych tak ważną w dzisiejszych czasach.
Podczas zajęć dzieci mają swobodę przemieszczania się, ruchu, wyboru miejsca do pracy i wygodnej pozycji, dużą rolę w sali odgrywa dywan.
Dbamy także o higienę pracy, systematycznie wietrzymy salę oraz zapewniamy dzieciom czas na świeżym powietrzu, w naszym ogródku każdego dnia.
Naszym założeniem jest, aby dzieci pracowały wydajnie w szkole, by w czasie wolnym od zajęć móc realizować inne swoje życiowe potrzeby.
Wzmacniać więzi rodzinne, sąsiedzkie, zażywać ruchu, odpoczywać czy korzystać z zajęć dodatkowych.
W grupie Poziomu III pracują razem dzieci w wieku 10-13 lat, część zajęć dydaktycznych jest łączona, część – takie jak j.polski, matematyka, język angielski są oddzielne dla danej grupy wiekowej.
Bardzo zależy nam na tym, aby dzieci otoczone były prawdziwie dobrą opieką oraz miały możliwość rozwijania umiejętności na najwyższym dla siebie poziomie.
Dlatego dbamy
Dziecko kończące poziom III jest pewnym siebie, samodzielnie myślącym, umiejącym zorganizować sobie pracę i wziąć za nią odpowiedzialność – młodym człowiekiem.
Za chwilę, kiedy rozpocznie ostatni etap swojej edukacji w naszej szkole te wszystkie umiejętności okażą się bardzo ważne ponieważ w jego życiu ( cielesno-emocjonalnym) zacznie zachodzić bardzo wiele zmian, które na chwilę wstrzymają jego możliwości poznawcze.
Dość wysoka motywacja do uczenia się nowych rzeczy ustąpi brakowi energii, chęci i zainteresowania tym, co na zewnątrz – na rzecz tego co we własnym wnętrzu (umyśle)
Zacznie zastanawiać się nad sensem nabywanej wiedzy, kwestionować swoje umiejętności, wycofywać się.
To bardzo trudny czas dla nastolatka, który ma przed sobą pierwsze egzaminy (ósmoklasisty), konieczność wyboru szkoły średniej, zmierzenie się z własnymi słabościami itd.
Dlatego wszystko to, czego do tej pory się nauczył pomoże mu, w tym innym, niż dotąd czasie w realizacji celów edukacyjnych.
Dla nas ważne jest, aby ze zrozumieniem i zaopiekowaniem potrzeb w tym wieku przygotować naszych uczniów do pierwszej ważnej zmiany w ich życiu.
Do symbolicznego pożegnania ( poprzez pójście do szkoły średniej) wieku dziecięcego i wkroczenia w świat odpowiedzialności za swoje wybory i działania.
Ważnym elementem pracy wychowawcy jest czuwanie nad przebiegiem procesu grupowego, zwracanie uwagi na sytuacje trudne, dawanie uczniom przestrzeni do rozwiązywania problemów
w konstruktywny sposób.
Na tym poziomie edukacyjnym dziecko, dzięki coraz większej wyobraźni, potrafi zrozumieć znaczenia symboliczne oraz abstrakcyjne pojęcia. Gotowe do zmiany uczeń odchodzi zatem od pracy
na konkrecie (pomocy montessoriańskiej) na rzecz abstrakcyjnych działań poznawczych.
Przestrzeń do realizowania podstawy programowej wypełniona jest różnorodnymi formami edukacyjnymi, w które pozwalają dziecku
na kreatywność w podejmowanych działaniach.
Podczas zajęć dzieci mają swobodę przemieszczania się, ruchu, wyboru miejsca do pracy, przyjęcia wygodnej do pracy lub odpoczynku pozycji. Znaczącą rolę w sali odgrywa dywan.
Ważna jest higiena pracy, dlatego sale są systematycznie wietrzone,
a dzieci każdego dnia mają zapewniony czas na świeżym powietrzu,
w szkolnym ogrodzie.
Troska o efektywne wykorzystanie czasu na naukę w szkole zapewnia dzieciom czas wolny po lekcjach, który z powodzeniem wykorzystują na rozwijanie swoich pasji i zainteresowań, wzmacnianie więzi rodzinnych i przyjacielskich, odpoczynek czy udział w zajęciach dodatkowych.
W grupie III poziomu pracują dzieci w wieku 10-13 lat. Niektóre zajęcia dydaktyczne są wspólne dla wszystkich klas, inne, jak np. język polski, matematyka, język angielski, są prowadzone oddzielne dla każdej grupy wiekowej.
Dziecko, które kończy naukę na III poziomie, ma właściwie ukształtowane poczucie własnej wartości, samodzielnie myśli, umie zorganizować sobie pracę oraz bierze odpowiedzialność za swoje decyzje i postępowanie.
Te właśnie umiejętności okażą się dla ucznia bardzo ważne, ponieważ w kolejnych latach jego życia, w wymiarze cielesno-emocjonalnym, będą zachodzić takie zmiany, które, choćby na chwilę, wstrzymają możliwości poznawcze. Dość wysoka motywacja do uczenia się nowych rzeczy zniknie, pojawi się natomiast brak energii, chęci
i zainteresowania tym, co na zewnątrz. Młody człowiek zacznie zastanawiać się nad sensem nabywanej wiedzy i kwestionować swoją wiedzę czy umiejętności.
Jedną z pożądanych metod pracy dziecka jest projekt edukacyjny, rozumiany jako ciąg działań mających przebiegać według wyznaczonego harmonogramu i doprowadzić do wskazanego, konkretnego celu. Nauka metodą projektu pozwala uczniom
na zaangażowanie, co więcej, w przeciwieństwie do podających form przekazywania wiedzy, niejako zmusza do aktywnego poszukiwania informacji niezbędnych do realizacji zadania.
Projekty edukacyjne najczęściej są realizowane w grupie, mogą być także przedsięwzięciami indywidualnymi.
Uczniowie rozpoczynają naukę metodą projektu w obrębie jednego przedmiotu, by następnie, stopniowo i z rozmysłem, realizować przedsięwzięcia interdyscyplinarne.
Praca uczniów odbywa się na lekcji pod okiem nauczyciela przedmiotowego. Może mieć także miejsce podczas pracy własnej,
pod okiem wychowawcy. Uczniowie mają do dyspozycji komputery
z dostępem do internetu, bogaty zbiór książek i liczne pomoce dydaktyczne.
Dzieci uczą się sięgać po wiedzę dostępną w wielu różnorakich źródłach. Biorą odpowiedzialność za proces planowania działań
i ich realizacji. Przygotowują także prezentację efektów (wyników)
oraz dokonują uczniowskiej ewaluacji działań.
Bardzo zależy nam na tym, aby dzieci były otoczone możliwie najlepszą opieką i troską, co zapewni im wszechstronny rozwój na najwyższym poziomie.
W związku z tym dbamy o:
To bardzo trudny czas dla nastolatka, który ma przecież przed sobą pierwsze w życiu egzaminy (egzamin ósmoklasisty), musi dokonać wyboru szkoły ponadpodstawowej itd.
Dlatego wszystko to, czego do tej pory się nauczył, pomoże mu sprostać nowym wyzwaniom i podjąć się właściwej realizacji celów edukacyjnych.
Nie ulega wątpliwości, że obdarzenie ucznia zrozumieniem i właściwe zaspokojenie jest potrzeb rozwojowych to niezbędne elementy, aby był on przygotowany do pierwszej, jakże ważnej zmiany w życiu: symbolicznego pożegnania wieku dziecięcego i wkroczenia w świat pełnej odpowiedzialności za swoje wybory i działania.
Tę grupę stanowią młodzi ludzie w wieku 14-15 lat, którzy bezpośrednio przygotowują się do dokonania wyboru szkoły ponadpodstawowej.
Ich wybór powinien wynikać z rozpoznanych potrzeb, uzdolnień, zainteresowań, pasji czy ambicji, tak aby na dalszym etapie kształcenia mogli w pełni korzystać ze wszystkich umiejętności nabytych podczas nauki na poziomie podstawowym.
Naszym celem na tym poziomie edukacyjnym jest przygotowanie ucznia do tego, aby dobrze sobie radził w szkole ponadpodstawowej, niezależnie od jej typu.
Uczniowie mogą liczyć na to, że wychowawca i nauczyciele ze zrozumieniem podejdą do specyficznych potrzeb nastolatków,
co więcej otrzymają realny wpływ na szkolną codzienność i możliwość kontroli nad własnym procesem edukacji. Będą temu służyć m.in. konstruktywne informacje zwrotne o mocnych stronach i obszarach wymagających dodatkowej pracy.
Młodzież na IV etapie edukacyjnym w minimalnym stopniu pracuje
na podręcznikach szkolnych, zastępując je innymi, atrakcyjniejszymi pomocami dydaktycznymi, służącymi realizacji podstawy programowej. Uczniowie kontynuują także pracę w systemie projektowym, ale przy wyższym poziomie trudności i wymogu większego zaangażowania.
Przestrzeń, którą uczniowie mają do dyspozycji, pozwala zarówno
na pracę grupową, jak i indywidualną. Mogą się w niej swobodnie poruszać i pracować w wygodnej dla siebie pozycji.
Codzienny kontakt z językiem angielskim (pięć 45-minutowych lekcji
w tygodniu) pozwala na wyjście poza ramy podstawy programowej celem poszerzania i doskonalenia warsztatu językowego.
Ponadto młodzież kontynuuje (rozpoczętą w czwartej klasie) naukę drugiego języka nowożytnego, tj. języka hiszpańskiego.
Na IV etapie edukacji szczególny nacisk jest kładziony na:
W ostatnim roku nauki monitorowany jest poziom przygotowania uczniów do egzaminu ósmoklasisty, tak aby uzyskali satysfakcjonujący dla siebie wynik.
Liczebność najstarszej grupy nie przekracza 15 osób, co pozwala na indywidualizację pracy, w tym m.in. dostosowanie treści i tempa nauki do potrzeb i możliwości danego ucznia.
Naszym celem w tym czasie jest przygotowanie ucznia do dobrego radzenia sobie na kolejnych etapach edukacyjnych – bez względu na to, jaką szkołę wybierze
Ponieważ staramy się rozumieć specyficzne potrzeby nastoletnich uczniów chcemy, by mieli poczucie wpływu na szkolną codzienność i własne osiągnięcia.
Aby mieli poczucie kontroli nad własnym procesem edukacji dostają konstruktywne informacje zwrotne, zastanawiają się wspólnie z nauczycielami jakie obszary wiedzy wymagają większego wsparcia, co będzie im potrzebne by pójść do przodu.
Na ostatnim etapie edukacji kładziemy szczególny nacisk na
Młodzież na IV etapie edukacyjnym wciąż nie pracuje na podręczniku na rzecz szerokiej gamy dostępnych pomocy dydaktycznych, które umożliwiają realizację podstawy programowej.
Kontynuuje także pracę w systemie projektowym, gdzie zwiększamy ich poziom trudności i zaangażowania.
Przestrzeń, którą uczniowie mają do dyspozycji pozwala zarówno na pracę grupową, jak i indywidualną, mogą w niej swobodnie się poruszać, pracować w wygodnej dla siebie pozycji.
Codzienny kontakt z językiem angielskim (5 x w tygodniu 45 minut lekcji) pozwala na wyjście poza ramy podstawy programowej, w celu poszerzania i doskonalenia warsztatu językowego.
Zgodnie z siatką przedmiotów na tym etapie kształcenia młodzież kontynuuje (rozpoczętą w klasie IV) naukę drugiego języka nowożytnego – języka hiszpańskiego.
W ostatnim roku nauki już od początku monitorujemy stan przygotowania uczniów do satysfakcjonującego napisania egzaminów ósmoklasisty.
Grupa najstarszych uczniów nie przekracza 15 osób, co pozwala na indywidualizację pracy, spokojne, dostosowane do potrzeb tempo pracy.
Do naszej szkoły rekrutacja otwarta jest cały rok – jeśli tylko dysponujemy wolnymi miejscami .
Zapisz do nas swoje dziecko!
W naszych placówkach odbywa się stały proces rekrutacji.
Sprawdź w jaki sposób wygląda i dołącz wraz ze swoim dzieckiem do naszej społeczności