Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia do sześciu lat. Jest to czas, kiedy formuje się inteligencja człowieka i nie tylko ona, ale całość jego zdolności psychicznych.

Maria Montessori

Wyniki badań z zakresu neurobiologii pokazują, jak celne były powyższe słowa.

Dziś wiemy, że pierwsze sześć lat życia człowieka decyduje również o tym,
w jaki sposób w przyszłości (dorosłości) będzie on sobie radził z emocjami,
jak dużą będzie miał odporność psychiczną, w jaki sposób będzie podejmował decyzje, jak się komunikował z innymi ludźmi. To wszystko będzie się składać na jego inteligencję emocjonalną. 
Bez niej cała zdobyta wiedza traci swoją moc oddziaływania na udane, satysfakcjonujące, godne życie.

Przedszkole

To jedno z tych miejsc, które ma olbrzymi wpływ na przyszłość dziecka, zarówno tę niedaleką (nauka w szkole), jak i tę, w której zmierzy się
z wyzwaniami życia jako dorosły człowiek. 

To olbrzymia odpowiedzialność, żeby we współpracy z domem rodzinnym przygotować małego człowieka do życia, w którym będzie mógł w pełni rozwijać swój potencjał, swoje talenty.

Nasze priorytety

Jesteśmy świadomi tej odpowiedzialności. Ze swojej strony podejmujemy więc następujące działania:

Tworzymy bezpieczną przestrzeń: zarówno tę fizyczną, jak i psychologiczną.

Podążamy za możliwościami i potrzebami rozwojowymi dziecka.

Budujemy otoczenie sprzyjające rozwojowi poznawczemu oraz emocjonalnemu.

Wspieramy samodzielność.

Dajemy radość.

Grupa mieszana wiekowo

Nasze przedszkole to jeden oddział, do którego zgodnie z pedagogiką Marii Montessori należą dzieci w wieku od trzech do sześciu lat. Tak zróżnicowana grupa odzwierciedla naturalne środowisko życia człowieka, w którym przebywają ze sobą osoby w różnym wieku. Dzięki temu mają możliwość obserwowania się nawzajem, uczenia się od siebie, pomagania sobie. Dzieci w grupie przedszkolnej nie tylko wzajemnie się uczą, ale i uwrażliwiają się na siebie nawzajem. To dziecko, które dziś jest najmłodsze, za rok wdraża w przedszkolne życie młodszego kolegę, koleżankę.

Funkcjonowanie w takiej grupie uczy traktować różnice między ludźmi jako wartości,
a nie przeszkody.
Poprzez codzienną obserwację młodsze dzieci naśladują starszych rówieśników oraz uczą się prosić o pomoc, co wspomaga poczucie ich samodzielności, bezpieczeństwa i bezwarunkowej akceptacji.

Najważniejsze, by grupy obejmowały różne przedziały wiekowe, ponieważ ma to ogromny wpływ na rozwój wiedzy dziecka. Osiągnięte zostaje to dzięki więzom między samymi dziećmi. Nie potraficie sobie wyobrazić, jak dobrze małe dziecko uczy się od starszego dziecka, jak cierpliwe jest starsze dziecko, jeśli mniejszemu coś jeszcze sprawia trudności. Wygląda to prawie tak, jakby młodsze dziecko stanowiło dla starszego materiał do pracy. Często przestawałam
je obserwować i zastanawiałam się: Czy dla starszego dziecka nie jest to strata czasu? Potem uświadamiałam sobie, że jeśli czegoś uczymy, sami lepiej zaczynamy to rozumieć. Nic nie pomaga nauczyć się więcej niż nauczanie innych, szczególnie jeśli niezbyt dobrze opanowaliśmy przedmiot nauki, ponieważ wysiłki drugiej osoby oddziałują na nas jak kontrola błędów, zachęcają do zdobywania większej wiedzy, aby przekazać innym to, czego potrzebują.

Maria Montessori

Przestrzeń

Otoczenie w przedszkolu jest bardzo ważnym narzędziem wspierającym prawdziwy, wewnętrzny rozwój dziecka.

Proste formy, jasne i jednolite kolory oraz naturalne materiały składające się na wystrój sali, tworzą ciepłą, przyjazną atmosferę oraz zachęcają dzieci do aktywności, przyciągając ich uwagę.

W uporządkowanej przestrzeni łatwo dostrzec nieład. To zatem zachęca dzieci do utrzymania porządku i czystości w przedszkolnym otoczeniu, podobnie jak pomoce rozwojowe umożliwiają samodzielne zauważenie i skorygowanie błędu. 

Celowo unikamy nadmiaru przedmiotów. Pomoce dobieramy starannie. Wyróżnia je wysoka jakość wykonania oraz naturalne surowce (najczęściej drewno).  Są one uporządkowane tematycznie, tak więc całe otoczenie jest zagospodarowane w sposób czytelny dla dziecka.

W przedszkolnej przestrzeni zostały wyróżnione następujące działy: 

  • życia codziennego, 
  • sensoryki,
  • edukacji kosmicznej, językowej i matematycznej.

Każda pomoc dydaktyczna wspiera rozwój konkretnych umiejętności
i jest konkretną odpowiedzią na potrzeby  rozwojowe dziecka, charakterystyczne w przedziale wiekowym od trzech do sześciu lat.

Regały mają taką wysokość i ustawione są w taki sposób, aby dzieci mogły swobodnie do nich sięgać. Przedszkolna przestrzeń została stworzona zgodnie z zasadami, które są dla dzieci zrozumiałe. Nauczyciele konsekwentnie o tym przypominają.

Pracujące w naszym przedszkolu panie mają niezbędne kwalifikacje zawodowe i są doświadczonymi nauczycielkami. Cyklicznie biorą udział w warsztatach i szkoleniach montessoriańskich, by na co dzień,
w bieżącej pracy z dziećmi, wdrażać założenia tej pedagogiki. Wyróżniają się postawą radości i otwartości wobec podopiecznych,
co pozwala stworzyć w przedszkolu ciepłą, wspierającą, rodzinną atmosferę.

Codzienność

Przedszkole jest czynne w godz. 7.30-16.30.

Każdy dzień ma swoją rutynę, która wyznacza bieg aktywności podejmowanych przez dzieci i wychowawczynie.

Praca wychowawcza w przedszkolu opiera się na indywidualnym podejściu do dziecka, co umożliwia mu podążanie własną drogą,
w swoim tempie, zgodnie z predyspozycjami i potrzebami. Nauczyciel zapewnia dziecku optymalne warunki do rozwoju. Co więcej, j
est dla swojego podopiecznego przewodnikiem, inicjatorem działań
i dyskretnym obserwatorem jego poczynań.

Jak mówiła Maria Montessori, nauczyciel jako „sługa umysłu” powinien udzielać dzieciom pomocy w taki sposób, aby chciały samodzielnie działać i myśleć.

Rekrutacja

Zapisz do nas swoje dziecko!

 W naszych placówkach odbywa się stały proces rekrutacji.
Sprawdź w jaki sposób wygląda i dołącz wraz ze swoim dzieckiem do naszej społeczności